Nieuw Amsterdam, Mariënburg en Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu Nieuw Amsterdam, Mariënburg en Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu

Nieuw Amsterdam, Mariënburg en Paramaribo

Door: Sietske

Blijf op de hoogte en volg Sietske

30 Augustus 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Al weer een aantal dagen geleden dat ik wat heb geschreven hier. Nu heb ik even een ochtendje niks en ik dacht, laat ik jullie mee laten genieten met het mooie land!
Afgelopen woensdag ben ik samen met Barbara met de bus vanaf haar huis naar de stad gegaan. De busjes hier zijn heel anders dan wij in Nederland zijn gewend. Sowieso rijden de busjes pas als ze vol zitten, er kunnen onvoorstelbaar veel mensen in een klein busje. Het busje kost 1,25 SRD ( 1 euro is ongeveer 4,3/4,4 SRD) dus voor ons kost het bijna niets. De busjes hebben aan de linkerkant 1 persoonsstoelen en aan de rechterkant bankjes waar je met 2 personen op kan zitten. Daarnaast zijn in het gangpad klapstoeltjes aanwezig waar je ook op kan zitten als de andere plaatsen bezet zijn. Dus het kan zijn dat het hele busje vol zit en dat dan de achterste eruit moet bij de halte, dan moet iedereen eerst uitstappen en dan kan de persoon eruit en daarna gaat iedereen er weer in! We bleven zitten tot het eindstation in de stad en zijn daarna naar de Waterkant gelopen. In een ANWB boekje stond dat je daar lekker kon eten. Je moet er niet te veel bij nadenken want het is een open keuken, het eten wordt bewaard in een soort kasten met gaas ervoor. Wij zeiden gelijk als Rob Geus hier zou komen, dan zou hij zich kapot schrikken. Maar er zaten veel lokale mensen te eten dus we vertrouwden het wel. Ik had Nasi genomen met gebakken banaan en gefrituurde cassave. De nasi en gebakken banaan waren erg lekker maar de cassave vond ik niks aan! Daarna zijn we doorgelopen naar Fort Zeelandia en daar kwamen we mensen tegen die bij ons in het vliegtuig hadden gezeten, echt toevallig! Daarna zijn we doorgelopen naar de palmentuin en naar Zus&Zo (een restaurant waar bijna alleen maar Nederlanders komen). Inmiddels moesten we terug richting de bus want barbara moest haar fiets voor 5 uur ophalen. Dus weer terug met de bus, hopend dat we in de goede bus waren gestapt! Gelukkig kwamen we goed uit en hebben haar fiets opgehaald. Daarna heb ik bij hun gegeten alleen hun gasbom (gasfles) was leeg dus het werd geïmproviseerd eten. Rond 7 uur ben ik naar huis gaan fietsen, omdat je hier niet in het donker alleen naar huis moet fietsen. Toen ik thuis kwam had ik een nieuw huisgenootje en haar vriend was ook mee voor 2,5 week. Dat klikte wel goed!
Donderdag gingen Barbara en ik een dag met Plonie en Peter (hun nederlandse gast) mee op stap. Eerst zijn we naar fort Nieuw Amsterdam gereden. Het was hier prachtig, een hele mooie omgeving, interessante geschiedenis over de oorlog vroeger, de slavernij en de gevangenis gezien die nog tot de jaren 80 is gebruikt. Het was heerlijk wandelen daar en het was gezellig met elkaar. Daarna zijn we doorgereden naar Mariënburg en hebben we daar de oude suikerplantage bezocht. Er is daar bijna elke dag een man die vroeger op de plantage heeft gewerkt en nu geeft hij rondleidingen om een zakcentje bij te verdienen bij zijn pensioen. Hij had allemaal oude foto's van vroeger en veel te vertellen! Daarna zijn we teruggereden naar Paramaribo en rond half 5 was ik thuis. Toen waren mijn huisgenootje en haar vriend op het balkon en hebben we gezellig wat gedronken en besloten we met elkaar uiteten te gaan in de avond. Om half 8 kwam de taxi ons halen, een taxi vanaf ons huis naar de stad kost ongeveer 13-15 SRD (3-4 euro) en dat is in ieder geval veilig! Daar hebben we weer bij zo'n buiten restaurant gegeten en daarna weer met de taxi terug naar huis gegaan. Thuis nog wat gedronken met elkaar en daarna zijn we gaan slapen. Ik had een hele slechte nacht gemaakt en de volgende ochtend voelde ik me een beetje eenzaam. Mijn huisgenootje ging gisterochtend weg om 2 weken te reizen met haar vriend dus was ik weer alleen. Ik had Plonie een berichtje gestuurd en dat stuurde ze terug dat ze me op zou komen halen en dat ik dan de hele dag bij hun kon blijven. We zijn eerst naar de vreemdelingenpolitie gegaan want daar moest ik me melden en een afspraak maken voor mijn visum. Ja na al het gedoe in Nederland is mijn visum nog steeds maar 60 dagen geldig! Daarna zijn we naar haar huis gegaan en heb ik lekker gelezen, gekletst en een beetje geslapen. Eigenlijk gewoon een hele lekkere relaxte dag gehad! Op de terugweg zijn we langs Tullip gegaan, een hele grote supermarkt met ook allemaal Nederlandse merken en producten. Je kan er gewoon koopmans, Dr. Oetker, ontbijtkoek, Ruijter hagelslag enz. kopen. Ik had lekkere zonnatura muesli, koffie en franse kwark gekocht. Rond half 9 was ik thuis, heb ik nog met de zoon van de huisbaas zitten kletsen en rond half 11 ging ik slapen. Vannacht heb ik eindelijk eens lekker geslapen! Ik ben 1 keer wakker geworden en daarna weer heerlijk verder geslapen. Om half 7 werd ik wakker van mijn huisbaas die luidt zingend onder de douche stond! Vanochtend heb ik gewassen, beetje gerommeld, net met thuis geskyped. Ook super leuk trouwens, ik kreeg woensdag de verassing dat mama eind oktober voor een week overkomt hierheen!! Echt heel leuk om haar te kunnen laten zien hoe het leven hier is en samen op pad te kunnen gaan. Maandag ga ik proberen te regelen dat ik die week vrij heb zodat we samen op stap kunnen.
Ik ga zo bij de chinees nog wat boodschappen doen en daarna naar Barbara. Vanuit Barbara nemen we de taxi naar Plonie en zijn we daar vanmiddag en vanavond gaan we met elkaar uiteten bij Blauwgrond. En dan morgen mijn laatste dagje vrij en maandag begint het echte leven met stage! Ik ben heel benieuwd naar het ziekenhuis en heb er ook wel heel veel zin in!!

Veel liefs vanuit hier,
Siets

  • 30 Augustus 2014 - 17:42

    Rianne:

    Toppertje! Wie had dit een jaar geleden allemaal gedacht? Ik ben onwijs trots op je Siets. Fijn om te lezen dat je grotendeels geniet.

    Veel liefs en een dikke knuffel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Eind augustus vertrek in naar Suriname om daar 4 maanden stage te gaan lopen in Academisch Ziekenhuis Paramaribo op de kindergeneeskunde. Ik ga op mijn blog proberen mijn ervaringen te delen met jullie en jullie mee te laten proeven van de Surinaamse cultuur en land.

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 12720

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 19 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: