Het echte werk is begonnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu Het echte werk is begonnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu

Het echte werk is begonnen!

Door: Sietske

Blijf op de hoogte en volg Sietske

03 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Vandaag kreeg ik een aantal berichtjes van mensen wanneer mijn nieuwe blog zou verschijnen! Ik had de afgelopen dagen zoveel indrukken te verwerken dat ik even niet zo'n zin had om te schrijven.
Zondag heb ik in de ochtend lekker gerelaxed, gewassen en een beetje gelezen. In de middag ben ik naar Barbara toegelopen en hebben we de taxi gepakt naar Plonie. Daar zijn we op pad geweest en hebben we kokosnoten uit de boom gehaald en gedronken! Erg lekker zeg verse kokosmelk. Daarna zijn we uiteten geweest bij Blauw Grond, dit is eigenlijk gewoon een straat met huizen met daarin allemaal restaurantjes. Hier zijn we gaan eten en heb ik Bamisoep gegeten! In de avond was ik weer thuis en ben ik op tijd gaan slapen voor stage.
Maandagochtend begon het echt stage, tenminste dat was wat ik dacht. Maar maandagochtend is een introductie ochtend geweest. Ik had met 2 meiden die ik al kende afgesproken voor het ziekenhuis en toen zijn we samen naar binnen gegaan. In totaal startte er 10 Nederlandse hbo-V stagiaires dus het was leuk om ook de andere stagiaires te ontmoeten. We moesten opnieuw een MRSA-test doen, ondanks dat we die in Nederland ook al hadden gedaan, weer 20 euro armer. Ik denk dat ze ons gewoon af willen zetten soms.
In de middag ben ik met de 2 meiden die ik al kende (anne wil en Elvira) de stad in geweest en hebben we wat gegeten daar. Ook hebben we de centrale markt bezocht maar dat stonk vreselijk naar vieze rottende vis. Daarna heb ik de taxi gepakt naar Plonie want daar was ik uitgenodigd om soep te komen eten. Peter had soep gekookt en deze was erg lekker! Daarna ben ik met Peter nog even wat gaan drinken in een restaurant in de buurt. Om 10 uur was ik thuis en ging ik slapen voor mijn eerste echt dag stage!
Dinsdagochtend ging mijn wekker om half 6 want om kwart voor 7 begint mijn dienst hier! Ik had er veel zin in en vol goede moed ging ik naar de afdeling. Anne Wil loopt ook stage op de kindergeneeskunde dus het was fijn om samen te kunnen beginnen! We hadden eerst een gesprek met de hoofdzuster en ik ben de week vrij als mama overkomt! Dus dat is super leuk, dan heb ik tussendoor een weekje vakantie!
Het was echt een soort cultuurshock op de afdeling... De afdeling is heel erg open, het heeft een dak maar ramen zijn er niet dus eigenlijk werk je een soort van in de buitenlucht. Ook loop je gewoon langs grasvelden en is er een speelveld midden op de afdeling. Tja qua hygiëne is het wel een totaal andere wereld dan Nederland. Gisterenochtend duurde erg lang, we hadden weinig te doen en hebben gaasjes zitten vouwen en in een doos gestopt. Toen dacht ik even waar ben ik toch aan begonnen... Maar in de middag kwamen er nieuwe opnames en ik mocht een nieuwe opname doen! Dat was wel leuk en ook wel weer een moment van verbijstering.. De dossiers hier zijn een grote chaos en iedereen doet maar wat leuks eigenlijk. Verpleegkundige weten niet wat erin moet, in welke volgorde en eigenlijk is de structuur op de afdeling een beetje kwijt. Iedereen loopt wel door elkaar heen en doet maar wat had ik soms het idee. Ik was wel blij toen het 3 uur was gisteren en ik naar huis kon. Thuisgekomen even met mama geskypt en toen vroegen 2 huisgenootjes of ik mee uiteten ging. Ik ben met Barbara, haar huisgenootje en mijn 2 huisgenootjes (vera en lieke) uiteten geweest bij het pannenkoeken en poffertjes café! Daar hebben ze pannenkoeken met spek, met appel, met kaas, nou je kan het zo gek niet bedenken of ze hadden het daar! Daarna hebben we nog een cocktail gedronken en om half 10 hebben we de taxi weer gebeld om naar huis te gaan. We doen hier in de avond echt alles met de taxi want het is gewoon niet veilig anders!
Vanochtend om half 6 ging de wekker weer en was het tijd voor mijn 2e dag stage! Ondanks dat gisteren een beetje tegenviel ging ik met goede moed weer naar het ziekenhuis! Vandaag werd ik op een kamer gezet waar 1 jongetje ligt met brandwonden over beide benen en een jongetje met een abces in zijn voet. Nou die zorg was best wel schrikken. Het jongetje met de verbrandde benen werd in een badkuip gezet en het verband werd eraf gehaald, het kind schreeuwde het uit van de pijn. Vervolgens werden zijn benen gewassen met een bepaald soort zeep en ik had de taak om het kind in een soort houtgreep vast te houden, waarbij ik uit moest kijken dat hij me niet zou bijten. Nou dat vond ik wel heel moeilijk om mee te maken. Maar gelukkig zijn kinderen flexibel en wilde hij daarna gelijk naar de speelkamer! Er liggen achterin de afdeling 2 kinderen met een waterhoofd en beide zwaar gehandicapt, ze liggen er al 4 jaar want hun ouders zijn nooit teruggekomen! Dat is wel heel erg om te zien en mee te maken. Verder liggen er kinderen met hele verschillende ziektebeelden, geelzucht, lepra, kindjes die komen voor een ok en nog wel meer. We hebben ze van een maand tot een jaar of 14 op dit moment. Vandaag merkte ik dat ik meer verantwoordelijkheid al kreeg en dat ik dingen mocht doen. Ik denk dat zij ook gewoon even moeten kijken wat ze nu weer voor stagiaires hebben gekregen! Wel blijf ik me ergeren aan de dossiers en de rotzooi die dat zijn! Maar wie weet kan ik daar nog wel wat mee gaan doen!
Nog 2 dagen stage te gaan en dan zit de eerste week stage er al weer op! Komend weekend ga ik misschien nog een trip maken maar dat is allemaal nog niet zeker. Eerst maar eens even kijken hoe de volgende 2 dagen stage gaan.
Ik weet wel dat ik hier heel veel leer over de zorg in een totaal andere cultuur. Hier spreken de zusters elkaar aan met zuster en dan de achternaam, ze zeggen u tegen elkaar en het is allemaal heel formeel. Ik pas me gewoon daaraan aan en spreek ook iedereen aan met u. Tot nu toe heb ik absoluut geen spijt dat ik hierheen ben gegaan, want misschien kom ik niet terug met alle ervaring die ik in Nederland zou kunnen halen op verpleegtechnisch gebied, ik weet wel dat ik terugkom met heel veel mensen kennis, kennis over andere culturen en over de zorgen in een totaal andere wereld!
Mochten er mensen nog mijn adres hier in Suriname willen hebben, dan bij deze:
Sietske van der Wiel
Wakibasoestraat 625
BoerBuiten, Paramaribo
Suriname

Veel liefs en tot binnekort,
Siets

  • 03 September 2014 - 21:32

    Plonie:

    En voor wie Sietske een kaart wil sturen hou er rekening mee dat het meer dan een maand of langer kan duren voor hij aan komt. Leuk verhaal Sietske en je bent een toppertje, komt best goed allemaal.

  • 03 September 2014 - 21:48

    Melanie Biemans:

    Hoi lieve Siets, wat leuk om je verhaal te lezen. Wat grappig hoe anders het is daar. Hè komt zekers met een ervaring rijker terug naar Nederland dat neemt niemand van je af. Je mag trots zijn op jezelf. Kus vanuit 't kikkerlandje

  • 04 September 2014 - 18:40

    Anneke:

    Hoi sietske, wat een indrukken in een heel andere wereld. Leuk om te lezen wat er allemaal gebeurt, met jou en om je heen. Leuk op de manier zoals je alles beschrijft. Ik kan best begrijpen dat je soms even geen zin hebt om te schrijven. Ik lees dat je een weekje vrij bent en dat mama komt. Heerlijk toch! Je kunt mama wegwijs maken in jouw tijdelijke omgeving. Veel sterkte met je stage en zoals je zelf al zegt, je leert heel veel. Hartelijke groeten en tot snel, groetjes anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Eind augustus vertrek in naar Suriname om daar 4 maanden stage te gaan lopen in Academisch Ziekenhuis Paramaribo op de kindergeneeskunde. Ik ga op mijn blog proberen mijn ervaringen te delen met jullie en jullie mee te laten proeven van de Surinaamse cultuur en land.

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 12754

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 19 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: