Vlindertuin, Jodensavanne & Onafhankelijkheidsdag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu Vlindertuin, Jodensavanne & Onafhankelijkheidsdag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu

Vlindertuin, Jodensavanne & Onafhankelijkheidsdag!

Door: Siets

Blijf op de hoogte en volg Sietske

26 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst geschreven heb! Maar wat gaat de tijd hier toch echt ontzettend hard!
Het gaat nog steeds heel erg goed hier! Ik ben inmiddels bezig met mijn laatste stageweek, komende vrijdag is mijn laatste stagedag in het Academisch Ziekenhuis. Wel een raar idee om vrijdag voor de laatste keer de afdeling af te lopen.
Ik heb vorige week mijn klinische les gegeven over de veiligheid met naalden op de afdeling. Dit was naar aanleiding van het kwaliteitsadvies dat ik voor de afdeling heb geschreven. Ik vond het heel spannend, omdat ik niet goed wist hoe ze erop zouden reageren. Het was wel anders dan ik gewend ben in Nederland, maar het ging wel goed! Uiteindelijk heb ik er ook iets mee bereikt, want ze gaan het probleem nu echt aanpakken. Dat geeft wel een heel goed gevoel dan.

Afgelopen zaterdag ben ik met Plonie, Lieke, Vera, Kristel, Jolijn & Merel naar de Vlindertuin in Lelydorp geweest. Op de heenweg hebben we hard mee zitten zingen met foute Nederlandse muziek. Eigenlijk kenden we de muziek niet, maar de teksten waren gewoon te raden, haha.
De vlindertuin was erg leuk. Eerst kregen we een rondleiding door de kweekkassen van de vlinders, langs schildpadden en slangen. En daarna konden we nog zelfstandig de vlindertuin in.
Daarna hebben we in lelydorp nog wat gegeten en zijn we op ons gemak teruggegaan en nog gestopt bij een mega chinees. Die winkels zijn gewoon vergelijkbaar met een Makro eigenlijk. En ze verkopen echt van alles, van eten tot grasmaaiers.
In de avond hadden we een afscheidsfeestje van een Nederlandse stagiaire tot de late uurtjes. En zondagochtend ging ik met Marit, een Nederlandse zaalarts op de kindergeneeskunde op stap.
Zij heeft een auto, dus we gingen naar de Jodensavanne. Eerst zijn we naar Carolina gereden en dat ging heel voorspoedig! Daar moesten we overvaren met een pondje, wat eigenlijk op elk moment kan gaan zinken. Ze waren daar begonnen met het bouwen van een brug, maar tegen het einde van de bouw is een binnenvaartschip tegen de brug aangevaren en toen is de brug ingestort. Daarom vaart de pont nu weer gewoon.
Aan de overkant aangekomen werd het landschap steeds meer savanne achtig. We konden in eerste instantie de Jodensavanne niet echt goed vinden, maar uiteindelijk hebben we het gevonden. Het was indrukwekkend om de geschiedenis te lezen en daar rond te lopen langs de graven. We hebben nog een tijd op een steiger gezeten met onze voeten in het water en toen zijn we teruggegaan naar de auto. We zijn teruggereden naar Paramaribo en daar in de stad nog even geluncht.

Dinsdag was het de 39e onafhankelijkheidsdag in Suriname! Dit jaren waren alle festiviteiten in Lelydorp en daar zijn we heengegaan! Het viel een beetje tegen, want wij hadden iets verwacht met veel muziek en dansen maar dat was niet zo. Daarbij regende het bijna de hele dag dus dat werkte ook niet mee. De optocht was wel leuk om even te zien en we hebben naar de president gezwaaid. Daarna hebben we nog wat gegeten en zijn we weer teruggegaan naar Paramaribo.

Vandaag weer een gewone stagedag gehad. Nog 2 dagen voor de boeg en dan begint maandag mijn 5-daagse avontuur door de jungle!

Veel liefs uit een nu regenachtig Suriname,
Siets

  • 26 November 2014 - 23:32

    Plonie:

    Je hebt er weer iets moois van gemaakt. Die brug over Carolina is al weer gebouwd, iets verderop en die word in december met veel poeha geopend. Hoeven we niet meer met die brakke pont :-)

  • 27 November 2014 - 12:53

    Jos:

    Altijd mooi die verhalen van je te lezen. Goede afsluiting van je stage en veel plezier op je jungle avontuur.

  • 28 November 2014 - 20:33

    Anneke:

    Hoi sietske, leuk om te lezen dat het goed met je gaat en dat je stage er bijna opzit. Ook leuk om te lezen dat je een bijdrage kunt leveren aan een kwaliteitsitem. Dat spreekt mij als "kwaliteitsmens" zeker aan. We waren laatst op de verjaardag van sjoerd en tijs (tijs was er niet ivm zijn werk), vreemd dat jij er toen niet was, maar we hebben genoten van de fotoos op de ipad en ik was niet de enige hoor. Ook opa keek zijn ogen uit. Leuk hoor. Nog een paar dagen en dan je jungle ervaring. Heel veel plezier en nog bedankt voor je kaart, leuk! Groetjes uit een iets kouder wordend nederland. Liefs fred en anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Eind augustus vertrek in naar Suriname om daar 4 maanden stage te gaan lopen in Academisch Ziekenhuis Paramaribo op de kindergeneeskunde. Ik ga op mijn blog proberen mijn ervaringen te delen met jullie en jullie mee te laten proeven van de Surinaamse cultuur en land.

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 12762

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 19 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: