Stagebeoordeling, Pingpé & Botopasi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu Stagebeoordeling, Pingpé & Botopasi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu

Stagebeoordeling, Pingpé & Botopasi

Door: Siets

Blijf op de hoogte en volg Sietske

09 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Alweer even terug dat ik heb geschreven en ondertussen heb ik een hoop beleefd en meegemaakt!
Eind november was mijn laatste stageweek in het AZ, in deze week had ik ook mijn eindbeoordeling. Ik heb een mooie 8 gekregen voor mijn stage en ik ben hier heel tevreden mee. Op mijn laatste werkdag heb ik getrakteerd op amandelstaven, die verkopen ze bij de Nederlandse supermarkt. En om half 3 liep ik voor de laatste keer het terrein van het ziekenhuis af met een trots en voldaan gevoel. Ik kijk terug op een hele interessante, leerzame en uitdagende stageperiode.

Maandag 1 december vertrok ik voor 5 dagen heb binnenland in. Ik dacht met een hele groep te gaan, maar uiteindelijk ging ik nog met 1 ander iemand. Ik ging samen met Marieke op trip voor 5 dagen en gelukkig klikte dat heel erg goed! Zij is verpleegkundige in Nederland in de technische thuiszorg, dus dat was al een leuk raakvlak en gespreksonderwerp.
Op maandag reden we in 2,5 uur naar Atjonie. Daar hebben we gegeten bij tante Anna's keuken om vervolgens in de boot te stappen voor een 4 uur lange boottocht. Door de lage waterstand moesten we soms bij een stroomversnelling de boot uit en een stukje lopen. Om half 6 kwamen we aan bij Pingpé. Marieke en ik kregen beiden een eigen huisje maar dat vonden we ongezellig dus besloten we samen in 1 huisje te slapen, want er stonden toch 3 bedden in. We hebben nog gezwommen, gegeten en een spelletje gedaan om vervolgens naar ons huisje te gaan. Daar bleek dat we heel veel kakkerlakken hadden en ook had ik een bed waarbij de nodige latten uit de lattenbodem ontbraken.
Ondanks de kakkerlakken had ik goed geslapen en om 8 uur zaten we aan het ontbijt. Daarna gingen we met de boot de rivier over naar het dorp Pingpé. Hier hebben we geoefend met het rondlopen met een teil op je hoofd. Het viel niet mee, maar lukte wel! Daarna hebben we een junglewandeling gemaakt. In de middag gezwommen en daarna naar het dorp Semoisie iets verderop gegaan en rondgekeken. We hadden in de avond besloten om in de hangmatten te gaan slapen en dit beviel prima!
Woensdag zijn we naar een gezondheidscentrum geweest en daarna doorgelopen naar de plaatselijke radio. Hier mochten we wat zeggen op de radio. Ook mochten we in een kleuterklas binnen kijken, hier waren 41(!) kinderen en ze gingen allemaal voor ons zingen! Daarna zijn we gaan zwemmen bij de trappawatra, een waterval. Als was er nu niet heel veel water, toch was het heerlijk!
Op donderdag hebben we een luierdagje gehad, gezwommen en heb ik veel gelezen! In de avond nog een kampvuur gemaakt en gezellig gekletst.
En vrijdag begonnen we weer aan de terugreis, eerst 4 uur in de boot en daarna in 3 uur met de auto terug naar Paramaribo.
In de avond hebben we sinterklaas gevierd hier in huis. Natuurlijk met warme chocolademelk en speculaas! Eerst hebben we de gedichten voorgelezen die we hadden gemaakt en daarna nog het dobbelspel gespeeld. Om half 1 kroop ik mijn bedje in en om half 7 ging de wekker weer, want ik ging weer op trip!

Zaterdagochtend vertrok ik met Marit samen naar Botopasi. Dus eerst weer met de taxi naar Atjonie en daar nog 2 uur varen met de boot. We werden daar super vriendelijk ontvangen en het was een stuk luxer dan Pingpé! In de avond hebben we met elkaar gegeten en zijn we nog even met onze gids het dorp Botopasi in geweest.
Zondagochtend zijn we na het ontbijt de boot in gestapt om naar het Marronmuseum bij Pikin Slee te gaan. Dit was heel interessant over gewoonten van de marrons maar ook leuk kunstwerken te bekijken. Daarna zijn we nog bij een gezondheidspost geweest en toen weer terug naar het hotel. In de middag heerlijk gezwommen en 's avonds gezellig gepraat. En deze nacht hebben we in de hangmat geslapen weer!
Maandagochtend na het ontbijt zijn we weer teruggegaan richting Paramaribo.

Nu ben ik een paar dagen lekker thuis en zaterdag en zondag ga ik met 3 huisgenoten nog op pad met een huurauto. We hebben een bungalow in een bungalowpark gehuurd en gaan vanuit daar nog wat dorpjes bezoeken. En dan breken mijn laatste dagen hier echt aan, dus voor nu geniet ik nog even van de warmte!

Liefs,
Siets

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Eind augustus vertrek in naar Suriname om daar 4 maanden stage te gaan lopen in Academisch Ziekenhuis Paramaribo op de kindergeneeskunde. Ik ga op mijn blog proberen mijn ervaringen te delen met jullie en jullie mee te laten proeven van de Surinaamse cultuur en land.

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 12766

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 19 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: