Brownsberg, Ston eiland & Berg en Dal - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu Brownsberg, Ston eiland & Berg en Dal - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu

Brownsberg, Ston eiland & Berg en Dal

Door: Siets

Blijf op de hoogte en volg Sietske

10 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Afgelopen weekend ben ik op trip geweest naar Brownsberg, Ston eiland & Berg en Dal.
Vrijdagochtend stapte ik om half 8 met met Lieke, Merel, Jolijn en Winona in de taxi naar het vertrekpunt. We waren bepakt en bezakt en het was lekker proppen met elkaar in de taxi.
Nadat we even moesten wachten op de rest vertrokken we met 10 meiden, Fred (de gids) en 2 meiden die stage lopen bij het bedrijf van Fred naar de Brownsberg.
Onderweg in de bus was het heel gezellig en Lieke, Merel en ik hebben uitgeprobeerd of je als je rijdt in de bus water kan drinken doordat iemand met een fles water uit het raam hangt en degene daarachter met een open mond uit het raam hangt. Het resultaat was heel veel lol en een kletsnat gezicht. Het was niet zo dat er een rechte straal kwam zodat je dat kon drinken. Maar het was een leuk experiment.
Rond de middag kwamen we aan op Brownsberg en hebben we eerst geluncht. Daarna hebben we ons klaar gemaakt voor de wandeltocht. Vanuit ons kamp begonnen we aan de wandeltocht naar de Ireneval en de Leoval. Om bij de Ireneval (de verste waterval) te komen daal je eerst af naar beneden, ik vond het warm maar het was heel goed te doen! Fred ziet overal dieren en op een gegeven moment gingen we van het pad af, steil naar beneden en daar waren apen! Toen we de waterval naderde zei Fred dat we van het pad afgingen en gewoon door de jungle gingen afdalen en dan kwam je boven de waterval uit! Nog een wijze tip die we kregen was, vallen hoort erbij en bomen zijn je beste vrienden. Het was eigenlijk gewoon van boom naar boom glijden, de boom knuffelen en weer verder glijden. Winona en ik gingen voorop want Fred moest achteraan wat meiden helpen die het wat eng vonden. De afdaling was steil maar heel gaaf! Bij de waterval hebben we wat gegeten en gedronken en toen begon de klim weer omhoog. Alles wat we eerst naar beneden waren gegaan moesten we nu weer omhoog! Het was warm en zweten maar verder vond ik het wel meevallen.
Na een flinke klim kwamen we bij de splitsing waar we eerst naar de Ireneval waren geweest en nu konden we nog naar de Leoval. Niet iedereen wilde meer mee maar Lieke, Merel, Anna, Ytske, Els en ik wilden nog wel dus zijn wij met fred weer gaan afdalen. Dit was maar een kort stuk en toen kwamen we bij de Leoval. Daar nog even wat gezeten en toen weer omhoog geklommen. Terug in het kamp bleek dat we geen water meer hadden dus douchen zat er niet meer in!
In de avond hebben we met Fred nog een wandeling gemaakt en nog wat dieren gezien. Om half 12 ben ik mijn hangmatje ingekropen.

Zaterdagochtend ging om 6 uur de wekker om de zonsopgang te bekijken, deze was echt heel erg mooi! Daarna bleken we weer stromend water te hebben dus hebben we ijskoud gedoucht. Na het ontbijt stond er nog een wandeling op het programma en toen hebben we veel apen gespot. Een spider monkey van heel dichtbij en daarvan hebben we ook hele mooie filmpjes kunnen maken! We hebben nog gegeten op Brownsberg en toen vertrokken we naar Ston Eiland.
Ston Eiland is een schiereiland aan het Brokopondomeer (stuwmeer). Hier hadden we een huisje met bedden en een hutje om hangmatten op te hangen, Jolijn, Merel en ik kozen ervoor om in de hangmat te slapen. We hebben gezwommen in het Brokopondomeer maar je moest wel heel erg uitkijken voor de boomstammen die onder water zaten.
In de avond hadden ze een groot kampvuur gemaakt en daar hebben we omheen gezeten. Toen gingen Jolijn, Lieke Merel en ik met Fred een kaaiman spotten. De kaaiman konden we vlakbij niet vinden dus zouden we een rondje gaan lopen. Uiteindelijk gingen we rijden met Fred z'n auto en mochten we in het bakje zitten bovenop de auto. Het was zo gaaf om bovenop de auto te zitten en om 12 uur 's nachts reden we door de jungle! Daar hebben we de auto geparkeerd en nog een stuk gelopen. Fred sprong een meertje in en daar heeft hij een kaaiman gevangen. Na wat foto's met de kaaiman gemaakt te hebben, ging Kaai de kaaiman met ons mee in de auto. Wij gingen weer bovenop het dak en we zijn teruggereden naar het kamp. Om half 3 kroop ik mijn hangmatje weer in.

Zondagochtend zijn Merel en ik om 6 uur weer onze hangmat uitgekropen om de zonsopgang te zien. Helaas was alleen het eerste stuk mooi en daarna verdween de zon achter de wolken.
We zijn in de ochtend met een boot het brokopondomeer op te gaan om piranha's te vissen, maar helaas niemand heeft er één gevangen!
Na de lunch zijn we vertrokken naar Berg & Dal voor de zipline. Dat was echt geweldig! Je vliegt gewoon door de jungle heen! Dat was een mooie afsluiting van een prachtig weekend!
Om half 8 waren we weer thuis en heb ik lekker gedoucht en al mijn kleren weer in de was gegooid.

Vanochtend begon gewoon weer een stageweek! Ook leuk om weer gewoon in het ziekenhuis aan de slag te gaan, want ik ga nog even alles eruit halen de komende 3 weken in het ziekenhuis. Zo ga ik volgende week nog nachtdiensten draaien, omdat ik die ook graag gedaan wil hebben!

Heel veel liefs,
Siets

  • 10 November 2014 - 22:38

    Plonie:

    Hartstikke leuk dat je zo geniet van mooi Suriname en nog leuker, je bent nergens bang voor. XX

  • 11 November 2014 - 13:21

    Rianne:

    Wauw Siets, heerlijk om te horen dat je het zo goed hebt, ik ben trots op je! :) Nog even een heerlijke tijd gewenst. (stiekem ben ik een beetje jaloers) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Eind augustus vertrek in naar Suriname om daar 4 maanden stage te gaan lopen in Academisch Ziekenhuis Paramaribo op de kindergeneeskunde. Ik ga op mijn blog proberen mijn ervaringen te delen met jullie en jullie mee te laten proeven van de Surinaamse cultuur en land.

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 12788

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 19 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: