Eerste stagebeoordeling en een weekje vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu Eerste stagebeoordeling en een weekje vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sietske Wiel - WaarBenJij.nu

Eerste stagebeoordeling en een weekje vakantie

Door: Siets

Blijf op de hoogte en volg Sietske

04 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Het is nu echt al een tijd geleden dat ik hier op mijn blog heb geschreven. Ik heb het de afgelopen weken erg druk gehad en daarna kwam mama over voor een week dus toen had ik ook niet echt tijd!

De week voordat mama overkwam had ik op dinsdag mijn eerste stagebeoordeling gepland staan om 13.00 uur. Om 13.00 uur was de hoofdzuster niet op de afdeling dus ook geen stagebeoordeling. Maar om half 3 kwam ze tijdens de overdracht de afdeling op en zei dat ik nu mijn stagebeoordeling had. Het was dus allemaal nogal rommeling en ik heb ook niet veel feedback gehad. Ze waren wel heel tevreden over me en ik heb mijn beoordeling dan ook gehaald! Ik heb nu nog 3,5 week stage voor de boeg en daarin heb ik nog wel wat dingen gepland staan zoals het geven van een klinische les, 2 of 3 nachtdiensten draaien en het afronden van een aantal dingen.
De afgelopen tijd op stage heb ik heel veel geleerd ook over de geloven en de culturen hier in Suriname en op wat voor manieren dat weer gebruikt wordt als een kind is opgenomen. Zo dacht ik dat het heel mooi was dat de moeder een bijbel bij een kind in het bedje had neergelegd, maar Plonie vertelde me dat dat ook kon zijn om het kind te beschermen tegen het boze oog.

Naast al het stagelopen ben ik ook met een huisgenootje gestart met Yoga. Drie keer per week geeft een mevrouw dat in 't Vat en je kan zelf kiezen wanneer je komt. Vorige week maandag zijn we met 8 meiden uit het huis naar de yoga geweest en daarna uiteten gegaan voor Nina haar verjaardag. De andere keer kon ik me prima concentreren maar met zoveel meiden kreeg ik soms toch de slappe lach.

Vorige week dinsdagavond kwam mama aan op Zanderijen en ben ik haar samen met Plonie op gaan halen. Dat was het begin van mijn weekje vakantie!
Op woensdag hebben we met een gids een fietstocht gemaakt naar de Peperpotplantage. Dat is een oude koffie plantage die nu niet meer in gebruik is. In de avond zijn we wezen eten bij Pim en Kea (zakenrelatie van papa) en daar hebben we echt heerlijk gegeten!
Op donderdagochtend vertrokken we om half 10 naar Isadou. Met de auto zijn we naar Atjonie gebracht en vanuit daar moesten we 40 minuten varen met de korjaal naar Isadou. Isadou is een eiland in de boven Surinamerivier. Hier hebben we 3 dagen doorgebracht. De omgeving is prachtig en het ligt aan een stroomversnelling en hierin kan je ook zwemmen. We zijn naar 2 verschillende marrondorpen geweest en hier hebben we ook de medische posten gezien. Als je daar als verpleegkundige werkt, dan moet je alles doen. Je bent niet alleen verpleegkundige maar ook verloskundige en tandarts. Wel een hele bijzondere baan lijkt mij, maar toch niks voor mij. In de dorpen waren hele schattige kindjes die elke keer gingen zwaaien. Ook hebben we met onze lokale gids Dorus een wandeling door de Jungle gemaakt en hebben we apen gezien en kaaimannen gespot.
Op zaterdag gingen we weer terug naar Paramaribo en hebben we nog een nacht in het studentenhuis geslapen. Maar bijna iedereen was weg dus het was lekker rustig. Op zondagochtend ging vanaf 8 uur de stroom eraf en we hadden dus ook geen water meer. Heeft mama dat ook gelijk meegemaakt!
Om 3 uur kwam Plonie ons ophalen en zijn we op dolfijnen tour geweest. We hebben heel veel dolfijnen gezien en ze hebben ook mooie sprongen laten zien! Het was nog mooier dan de vorige keer dat ik ben geweest.
Daarna hebben we bij plonie gegeten en toen zijn we naar het hotel (Torarica) gebracht wat ik als verassing voor mama had geboekt. Nou ja ook wel voor mezelf natuurlijk. Ik heb na 2,5 maand koud douchen weer warm gedoucht en ik heb er zo van genoten!
Maandagochtend zijn we naar het ziekenhuis gegaan en heeft mama de afdeling mogen zien. Daarna zijn we nog wat souvenirs gaan shoppen en de middag hebben we aan het zwembad doorgebracht. Lieke en Vera zijn nog even langsgeweest om ook even warm te komen douchen. En in de avond zijn we uiteten geweest bij Garden of Eden. Een thais restaurant waar je heel mooi zit en super lekker kan eten!

Vandaag gaan we nog wat zwemmen en om 13.00 uur moeten we uitchecken en gaan we weer naar de Wakibasoestraat. Ik breng mama vanavond met Plonie weer naar het vliegveld en dan zit het er alweer op. Dan gaat mijn gewone leven hier weer beginnen. Woensdag en donderdag loop ik stage en vrijdag ga ik voor 3 dagen op trip met huisgenoten.
Daarna is het nog 3 weken stage en dan ga ik nog 2,5 week reizen en dan zit het erop. Ik ga er dus even nog extra van genieten!

Heel veel liefs en tot snel,
Siets

  • 04 November 2014 - 12:59

    Plonie:

    Nou, gewone leventje, 2 dagen werken en er dan weer drie uit :-) Geniet er van meis.

  • 04 November 2014 - 19:18

    Anneke:

    Hoi sietske, het is elke keer weer een verrassing om te lezen hoe anders en leuk het leven in suriname is. A.s zondag zien we mama en zij heeft al laten weten mooie fotoos te kunnen laten zien. Mooi, dan zien we ook een deel waar jij nu bent. Fijn dat je je stageperiode goed bent doorgekomen en nu nog de laatste puntjes op de I en dan vakantie! Nog een fijne tijd, groetjes uit nederland (fred en anneke)

  • 06 November 2014 - 08:23

    Jos Kox:

    Leuk dat je moeder is geweest en fijn dat je 1e beoordeling goed is verlopen. Succes met de laatste loodjes, maar daar ga je vast ook van genieten!
    Groeten,
    Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Eind augustus vertrek in naar Suriname om daar 4 maanden stage te gaan lopen in Academisch Ziekenhuis Paramaribo op de kindergeneeskunde. Ik ga op mijn blog proberen mijn ervaringen te delen met jullie en jullie mee te laten proeven van de Surinaamse cultuur en land.

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 12777

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 19 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: